proteinkur

 


Om proteinkur.dk l brugerbetingelser l kontakt


 

Kun lidt eller ingen animalsk protein

Animalske kilder til protein — kød, æg, fjerkræ, mælkeprodukter og fisk — indeholder ingen gavnlige kostfibre. De indeholder også generelt langt færre gavnlige vitaminer, mineraler mv. end vegetabilske fødevarer.

Hvis du foretrækker også at inkludere animalske kilder til protein er her nogle forslag til, hvordan du kan begrænse eller måske helt undgå de potentielt sundhedsskadelige virkninger af animalske fødevarer:

Alle animalske fødevarer indeholder protein og de fleste er meget proteinrige (et godt stykke over 25 % af energien fra protein). Nedenfor nogle eksempler, som bl.a. viser, at du kommer op på en væsentlig højere proteinprocent ved at vælge magert.

     kalorier/
energi fra protein
Gram
protein per 100 gram
Gram
kostfibre per 100 gram
Magert oksekød 55 % 21 0
Middelfedt oksekød 39 % 19,7 0
Magert svinekød 77 % 22 0
Bacon 25 % 16 0
Salami 11 % 13 0
       
Musling 58 % 11,9 0
Rødspætte 85 % 18,2 0
Sild 36 % 18,1 0
Tun 92 % 27,5 0
       
Kylling 62 % 20 0
Æg 36 % 12,6 0
       
Sødmælk 21 % 3,4 0
Skummetmælk 40 % 3,5 0
Yoghurt natural 25 % 3,5 0
Ost, fast, 30+ 44 % 28,7 0
Kvark 45+ 23 % 11 0

 

Annoncer ...