proteinkur

 


Om proteinkur.dk l brugerbetingelser l kontakt


 

Proteinbehov

Selv om de fleste mennesker i den vestlige verden allerede får nok protein og for meget protein fra animalske kilder, kan der være specielle situationer, hvor der er brug for ekstra protein i kosten.

WHO (Verdenssundhedsorganisationen) anbefaler 0,8 gram protein per kilo vægt hos raske voksne. Fordi sammensætningen af aminosyrer i vegetabilske fødevarer ikke altid er lige så god som i animalske fødevarer, anbefaler mange, at man i stedet for 0,8 gram per kilo regner med 1 gram protein per kilo vægt, når det gælder planteprotein.

Der er indbygget et vist sikkerhedsmargen og mange klarer sig fint med mindre. Omvendt kan der være tilfælde, hvor mere protein er gavnligt eller nødvendigt (fx til gravide, småbørn og ved visse sygdomme).

En omfattende rapport om protein, proteinbehov mv. fra WHO —
WHO Techinal Report Serie 935. Protein and amino acid requirements in human nutrition — kan downloades her

Voksne danskere spiser i gennemsnit en kost, hvor 35 % af energien kommer fra fedt, 52% fra kulhydrat, 15 % fra protein. Og 15 % af energien er mere end nok.

Det anbefalede indhold i den sunde kost er højst 30 % af energien fra fedt, 50-60 % fra kulhydrat og 10-20 % fra protein. Indtaget af alkohol bør begrænses og ikke overstige 5 %. (altomkost.dk)

Den nye proteinkur >>

Annoncer ...