proteinkur

 


Om proteinkur.dk l brugerbetingelser l kontakt


 

Sammensæt en sund proteinkur

Vi kan betragte en kost, hvor mere end 15 % af energien (kalorierne) samlet set kommer fra protein, som forholdsvis proteinrig og en kost, hvor mere end 20 % af kalorierne kommer fra protein, som proteinrig eller meget proteinrig.

Nogle proteinkure er sammensat, så 25 % eller mere af energien kommer fra protein. Det er muligvis i orden, hvis proteinerne kommer fra vegetabilske fødevarer, men hvis en stor del af proteinerne kommer fra animalske fødevarer, er en så proteinrig kost direkte sundhedsskadelig — især på længere sigt.

Fordi langvarig indtagelse af mere protein, end kroppen har brug for, kan have uheldige virkninger, må høj indtagelse af protein betragtes som en kur — altså noget du kun gør i en periode, så længe det er nødvendigt eller gavnligt.

Kosten bør naturligvis ikke kun indeholde proteinrige fødevarer. En sund kost består af en stor variation af fødevarer, der også indeholder godt med kostfibre og andre gavnlige plantestoffer, samt nok essentielle fedtsyrer og kulhydrater.

Det er den samlede indtagelse af protein, der afgør om kosten som helbred er proteinrig eller ikke.

Jo flere af de meget proteinrige fødevarer, du indfører i din kost — og jo færre raffinerede fødevarer som olie, sukker og hvedemel — desto mere proteinrig bliver kosten. Desto flere af madens kalorier kommer fra protein.

Når du sammensætter kosten, handler det om:

  1. At få nok protein uden at få for meget
  2. At vælge de sunde kilder til protein

Eftersom alle sunde fødevarer indeholder protein, vil en sund og varieret kost — der består af frugt, grøntsager, fuldkornsprodukter, bønner og nødder, samt ingen eller kun få tomme kalorier — helt naturligt indeholde nok protein. Du kan altså sagtens sammensætte en proteinrig kost af vegetabilske fødevarer. Du behøver ikke at spise kød eller andre animalske fødevarer for at få ekstra protein i din kost, hvis du ønsker at undgå kød.

Hvis du vælger en kost med hovedvægt på grøntsager og som beskrevet i bogen Sikker Slank, vil du få nok protein og andre næringsstoffer.

Ønsker du en sund proteinrig kost gør du følgende:

1) Vælg fødevarer, der både indeholder kostfibre og protein. Det er fødevarer som bønner, ærter, linser, grøntsager og fuldkorn. På nedenstående sider kan du se et udvalg af vegetabilske fødevarer, der enten er rimelig eller meget proteinrige:

2) Fravælg tomme eller næsten tomme kalorier. Du skal ikke kun vælge proteinrige fødevarer, når du ønsker at sammensætte en proteinrig eller forholdsvis proteinrig kost, men også fravælge fødevarer, som ikke indeholder protein eller kun meget lidt protein. Dvs. at du bør undgå eller kraftigt begrænse indtagelsen af kalorier fra olie/fedt, sukker og alkohol (slik, kager, sodavand, vin, øl, chips o.l.).

Se evt. eksempler på, hvordan en daglig kost kan se ud, når du ønsker ekstra protein, og hvordan du finder eller selv tilbereder proteinrige retter her >>

Annoncer ...