proteinkur

 


Om proteinkur.dk l brugerbetingelser l kontakt


 

Protein mætter og øger forbrændingen

Mad der mætter

Selv om en proteinrig kost ofte anbefales pga. den mættende virkning, er de proteinrige animalske fødevarer ikke nødvendigvis de mest mættende fødevarer. Fiberrige fødevarer mætter også godt i forhold til kalorieindholdet, og hvis du vælger fødevarer, der både er fiberrige og proteinrige får du en dobbelt mættende effekt, og du undgår de potentielt sundhedsskadelige virkninger af at spise kød.

Fødevarer, der både indeholder godt med kostfibre og nok protein er fx grøntsager, fuldkornsprodukter og bælgfrugter.

Protein øger forbrændingen

Et af de væsentligste argumenter, vi hører for at indtage mere protein, er, at det sætter gang i stofskiftet. Virkningen bliver ofte overdrevet i artikler om emnet, men det er rigtigt, at proteinrige fødevarer øger forbrændingen en smule. Men eftersom en højere forbrænding (på samme måde som højere hvilepuls og højere blodtryk) slider på kroppen er det næppe en sund fremgangsmåde.

Omvendt er lavere forbrænding, lavere puls og lavere blodtryk generelt sundere og forlænger livet.

Det handler derfor ikke om, at du øger forbrændingen med præparater, proteinrige diæter e.l. Det er ikke en sund måde at tabe sig på. Men hvis du vælger at tabe dig ved at indtage store mængder protein, bør det kun være i en kortere periode.Motion

Den eneste fornuftige måde at øge forbrændingen på er ved at være mere fysik aktiv og dyrke motion.

Læs artiklerne:

Overskud af protein >>

Annoncer ...